MAG HET ? TREKSTANG  HOME
Verkeersknooppunt uitleg HIER Of klik maar hier op

 

 

 

 

 

 

Brief RDW:

Betreft uw vraag over een trekstang, ons kenmerknummer: Trekstang [#88377]

 Geachte heer ...,
In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.
Trekstangen zijn bij de RDW niet goedgekeurd. Deze stangen zijn niet kentekenplichtig waardoor wij geen zicht hebben op deze uitvindingen.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW

En een KITCAR is ook een auto, net als een FiatJE, Smart, Alto, etc.

Omdat kennelijk nog niet iedereen die zijn kitcar sleept de onderstaande verklaring bij zijn autopapieren heeft gestoken:

Expertisecentrum Verkeer en vervoer PIVM - Apeldoorn.

De door u omschreven constructie is ons bekend.
Conform artikel 5.18.2 van het Voertuigreglement is het toegestaan om door middel van een motorrijtuig een ander motorrijtuig voort te bewegen. Niet omschreven is op welke manier dit dient te geschieden. Met andere woorden: er is geen bepaling opgenomen waarin is omschreven dat de door u voorgestelde constructie niet zou mogen worden toegepast.


Door het aanbrengen van een triangel tussen uw camper en uw kitcar, krijgt het getrokken voertuig echter niet de status van een aanhangwagen.
Voor de toepassing van de bepalingen van de Wegenverkeerswet 1994, het Voertuigenreglement en de Wetaansprakelijkheid motorvoertuigen blijft het in alle gevallen een motorrijtuig. Met andere woorden: de kitcar moet aan alle technische voorschriften voldoen, moet APK zijn goedgekeurd, moet zijn voorzien van een eigen kenteken en moet zijn verzekerd.Het voeren van een voor de camper afgegeven kenteken op de kitcar is derhalve niet toegestaan.

OP de gehele combinatie blijft ten alle tijden artikel 5 van de Wegenverkeerswet 1994 van toepassing.
Dit houdt in dat er geen gevaar op de weg mag worden veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd. De sleepconstructie dient dan ook zo te zijn uitgevoerd dat deze niet kan lostrillen en dat zijdelings uitwijken van de kitcar zoveel mogelijk wordt voorkomen. Het verdient eveneens aanbeveling om achter de kitcar een zogenaamde lichtbalk aan te brengen waarmee duidelijk kan worden aangegeven dat met de combibatie van richting wordt veranderd of dat de combinatie tot stilstand wordt gebracht.

Met betrekking tot bovenstaande is er één uitzondering.
Voor de toepassing van de gedragsregels van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 wordt de gesleepte kitcar gezien als een aanhangwagen. Dit heeft bijvoorbeeld consequenties wanneer u te maken zou krijgen met een weg die gesloten is verklaard voor motorvoertuigen met aanhangwagens.
Voor zover er geen lagere maximum snelheid geldt, dient u er tevens rekening mee te houden dat u met de combinatie niet sneller mag rijden dan 80 km/u.

Hoewel dit laatste naar ik verwacht niet van toepassing zal zijn: de afstand tussen de camper en de kitcar mag niet meer bedragen dan  5 meter.

Vertrouwende u vraag hiermee naar behoren te hebben beantwoord, het expertisecentrum Verkeer en vervoer PIVM - Apeldoorn.


Om te kopiëren, uit te printen en altijd bij je hebben !

En een mail van Twan die  zelf een OPEL GT met trekstang achter een camper heeft een 'beantwoord' mail naar  Joop

KLIK HIER en lees de UITGEBREIDE MAIL

 

Nog een MAG HET tekst:

De door u omschreven constructie is ons bekend.
Conform artikel 5.18.2 van het Voertuigreglement is het toegestaan om door middel van een motorrijtuig een ander motorrijtuig voort te bewegen. Niet omschreven is op welke manier dit dient te geschieden. Met andere woorden: er is geen bepaling opgenomen waarin is omschreven dat de door u voorgestelde constructie niet zou mogen worden toegepast.

Door het aanbrengen van een triangel tussen uw camper en uw auto, krijgt het getrokken voertuig echter niet de status van een aanhangwagen.
Voor de toepassing van de bepalingen van de Wegenverkeerswet 1994, het Voertuigenreglement en de Wetaansprakelijkheid motorvoertuigen blijft het in alle gevallen een motorrijtuig. Met andere woorden: de auto moet aan alle technische voorschriften voldoen, moet APK zijn goedgekeurd, moet zijn voorzien van een eigen kenteken en moet zijn verzekerd.Het voeren van een voor de camper afgegeven kenteken op de auto is derhalve niet toegestaan.

OP de gehele combinatie blijft ten alle tijden artikel 5 van de Wegenverkeerswet 1994 van toepassing.
Dit houdt in dat er geen gevaar op de weg mag worden veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd. De sleepconstructie dient dan ook zo te zijn uitgevoerd dat deze niet kan lostrillen en dat zijdelings uitwijken van de auto zoveel mogelijk wordt voorkomen. Het verdient eveneens aanbeveling om achter de auto een zogenaamde lichtbalk aan te brengen waarmee duidelijk kan worden aangegeven dat met de combibatie van richting wordt veranderd of dat de combinatie tot stilstand wordt gebracht.

Met betrekking tot bovenstaande is er één uitzondering.
Voor de toepassing van de gedragsregels van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 wordt de gesleepte auto gezien als een aanhangwagen. Dit heeft bijvoorbeeld consequenties wanneer u te maken zou krijgen met een weg die gesloten is verklaard voor motorvoertuigen met aanhangwagens.
Voor zover er geen lagere maximum snelheid geldt, dient u er tevens rekening mee te houden dat u met de combinatie niet sneller mag rijden dan 90 km/u.

Hoewel dit laatste naar ik verwacht niet van toepassing zal zijn: de afstand tussen de camper en de auto mag niet meer bedragen dan 5 meter.

Vertrouwende u vraag hiermee naar behoren te hebben beantwoord,

het expertisecentrum Verkeer en vervoer PIVM - Apeldoorn.

 

 

   
TREKSTANG  HOME <___ Terug naar