En
een KITCAR is ook een auto, net als een FiatJE, Smart,
Alto, etc.
Omdat kennelijk nog niet iedereen die zijn kitcar sleept
de onderstaande verklaring bij zijn autopapieren heeft
gestoken:
Expertisecentrum Verkeer en vervoer PIVM - Apeldoorn.
De
door u omschreven constructie is ons bekend.
Conform artikel 5.18.2 van het Voertuigreglement is het
toegestaan om door middel van een motorrijtuig een ander
motorrijtuig voort te bewegen. Niet omschreven is op
welke manier dit dient te geschieden. Met andere
woorden: er is geen bepaling opgenomen waarin is
omschreven dat de door u voorgestelde constructie niet
zou mogen worden toegepast.
Door het aanbrengen van een
triangel tussen uw camper en uw kitcar, krijgt het
getrokken voertuig echter niet de status van een
aanhangwagen.
Voor de toepassing van de bepalingen van de
Wegenverkeerswet 1994, het Voertuigenreglement en de
Wetaansprakelijkheid motorvoertuigen blijft het in alle
gevallen een motorrijtuig. Met andere woorden: de kitcar
moet aan alle technische voorschriften voldoen, moet APK
zijn goedgekeurd, moet zijn voorzien van een eigen
kenteken en moet zijn verzekerd.Het voeren van een voor
de camper afgegeven kenteken op de kitcar is derhalve
niet toegestaan.
OP de gehele combinatie blijft
ten alle tijden artikel 5 van de Wegenverkeerswet 1994
van toepassing.
Dit houdt in dat er geen gevaar op de weg mag worden
veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer
op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd. De
sleepconstructie dient dan ook zo te zijn uitgevoerd dat
deze niet kan lostrillen en dat zijdelings uitwijken van
de kitcar zoveel mogelijk wordt voorkomen. Het verdient
eveneens aanbeveling om achter de kitcar een zogenaamde
lichtbalk aan te brengen waarmee duidelijk kan worden
aangegeven dat met de combibatie van richting wordt
veranderd of dat de combinatie tot stilstand wordt
gebracht.
Met betrekking tot bovenstaande
is er één uitzondering.
Voor de toepassing van de gedragsregels van het
Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 wordt de
gesleepte kitcar gezien als een aanhangwagen. Dit heeft
bijvoorbeeld consequenties wanneer u te maken zou
krijgen met een weg die gesloten is verklaard voor
motorvoertuigen met aanhangwagens.
Voor zover er geen lagere maximum snelheid geldt, dient
u er tevens rekening mee te houden dat u met de
combinatie niet sneller mag rijden dan 80 km/u.
Hoewel dit
laatste naar ik verwacht niet van toepassing zal zijn:
de afstand tussen de camper en de kitcar mag niet meer
bedragen dan 5 meter.
Vertrouwende u vraag hiermee
naar behoren te hebben beantwoord, het expertisecentrum
Verkeer en vervoer PIVM - Apeldoorn.
Om te
kopiëren, uit te printen en altijd bij je hebben !
En een mail van
Twan die zelf een OPEL GT met trekstang achter een
camper heeft een 'beantwoord' mail naar Joop
KLIK HIER en
lees de UITGEBREIDE MAIL
Nog
een MAG HET tekst:
De door u omschreven
constructie is ons bekend.
Conform artikel 5.18.2 van het
Voertuigreglement is het toegestaan om door
middel van een motorrijtuig een ander
motorrijtuig voort te bewegen. Niet omschreven
is op welke manier dit dient te geschieden.
Met andere woorden: er is geen bepaling
opgenomen waarin is omschreven dat de door u
voorgestelde constructie niet zou mogen worden
toegepast.
Door het aanbrengen van een triangel
tussen uw camper en uw auto, krijgt het
getrokken voertuig echter niet de status van
een aanhangwagen.
Voor de toepassing van de bepalingen van
de Wegenverkeerswet 1994, het
Voertuigenreglement en de Wetaansprakelijkheid
motorvoertuigen blijft het in alle gevallen
een motorrijtuig. Met andere woorden: de auto
moet aan alle technische voorschriften
voldoen, moet APK zijn goedgekeurd, moet zijn
voorzien van een eigen kenteken en moet zijn
verzekerd.Het voeren van een voor de camper
afgegeven kenteken op de auto is derhalve niet
toegestaan.
OP de gehele combinatie blijft ten alle
tijden artikel 5 van de Wegenverkeerswet 1994
van toepassing.
Dit houdt in dat er geen gevaar op de
weg mag worden veroorzaakt of kan worden
veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt
gehinderd of kan worden gehinderd. De
sleepconstructie dient dan ook zo te zijn
uitgevoerd dat deze niet kan lostrillen en dat
zijdelings uitwijken van de auto zoveel
mogelijk wordt voorkomen. Het verdient
eveneens aanbeveling om achter de auto een
zogenaamde lichtbalk aan te brengen waarmee
duidelijk kan worden aangegeven dat met de
combibatie van richting wordt veranderd of dat
de combinatie tot stilstand wordt gebracht.
Met betrekking tot bovenstaande is er
één uitzondering.
Voor de toepassing van de gedragsregels
van het Reglement verkeersregels en
verkeerstekens 1990 wordt de gesleepte auto
gezien als een aanhangwagen. Dit heeft
bijvoorbeeld consequenties wanneer u te maken
zou krijgen met een weg die gesloten is
verklaard voor motorvoertuigen met
aanhangwagens.
Voor zover er geen lagere maximum
snelheid geldt, dient u er tevens rekening mee
te houden dat u met de combinatie niet sneller
mag rijden dan 90 km/u.
Hoewel dit laatste naar ik verwacht niet
van toepassing zal zijn: de afstand tussen de
camper en de auto mag niet meer bedragen dan 5
meter.
Vertrouwende u vraag hiermee naar
behoren te hebben beantwoord,
het expertisecentrum Verkeer en vervoer PIVM -
Apeldoorn.