![]() |
TREKSTANG HOME |
Hoi Joop, Sorry voor de vertraagde reactie maar we waren een weekje met de Camper op pad naar GB (overigens zonder GT).
Goed te horen dat je Ronald “bezig hebt weten te houden” anders verveelt hij zich maar. Foto's zien er goed uit.
Inderdaad er is een nogal wisselende benadering in Europa
Ik heb diverse Europese landen een mail gestuurd met de vraag om een standpunts bepaling. Van diverse landen (Spanje, Frankrijk, Duitsland en Italië) heb ik nog geen reactie mogen ontvangen. Van Zwitserland heb ik als reactie gekregen dat een Zwitser met een triangel maar max 40 mag rijden en niet op de snelweg mag komen, maar dat een NL voertuig op basis van het verdrag van Wenen van 1968 (waarbij voertuigen die in het eigen land de weg op mogen zonder nadere toetsing ook in de andere verdrag ondertekenende landen de weg op mogen) max 80 mag en wel de snelweg op mag. Van Oostenrijk heb ik als reactie gekregen dat het helemaal niet mag omdat op basis van locale wetgeving het slepen op de snelweg voorbehouden is aan officiële sleep diensten. Een verwijzing van mijn kant naar het verdrag van Wenen wordt van de hand gewezen met min of meer het standpunt dat Oostenrijk zelf wel uitmaakt wat er bij hun over de wegen mag rijden. Van Denemarken heb ik een soortgelijke reactie ontvangen. Van Duitsland heb ik weliswaar nog geen info ontvangen maar uit andere bron (bezwaarschriften tegen uitgereikte boete ed) meen ik te moeten concluderen dat een Duits gekentekend voertuig er niet mee mag rond rijden maar een NL gekentekend voertuig wel. (ook hier zou het verdrag van Wenen uit 1968 de basis vormen waarom het wel mag). Van Engeland is bekend dat het daar wel mag. Je ziet ook veel Engelse voertuigen met de Tow-Bar rond rijden. Ik ben met Oostenrijk en Denemarken nog niet klaar qua vragen stellen maar momenteel ontbreekt het me even aan de tijd om er diep in te duiken maar dat komt gaande wel weer. Hoop je hiermee wat geholpen te hebben. Naar ik aanneem heb je de NL info al van de site van mij cq Ronald gedownload? Groeten, Twan
Boor BELGIË Hier hielp IWAN me ontzettend met deze mail: Ronald, Iwan
Zo'n trekstang is op zich niet verboden. Het wordt beschouwd als een noodkoppeling waarmee een defect voertuig in geval van OVERMACHT tegen een max. snelheid van 25 km/u naar de herstelplaats kan gebracht worden. De koppeling mag dus enkel gebruikt worden voor het slepen van een defect voertuig bij overmacht. => Art. 49.3 en 49.5, Wegcode : http://wegcode.be/wetteksten/selectie/wegcode/227-art49 Hoe een noodkoppeling er moet uitzien is - in tegenstelling tot de HULPkoppelingen (art. 54, technische eisen) - niet wettelijk bepaald. Dit kan dus zowel een koord, ketting of staaf zijn. Als ik de foto bekijk dan lijkt het alsof het kleinere voertuig getrokken wordt met de bedoeling om er mee op reis te gaan en gaat het niet om een defect voertuig. Dat is dus niet toegelaten.
|
|
TREKSTANG HOME <___ Terug naar |