RAAMRUBBERS van caravans.

 

 

Voor hen die de Caravan van het merk MOSTARD Yvonne een warm hart toedragen     en belang zouden kunnen  hebben bij dit verhaal:

(Bij andere caravans wellicht ook zinnige informatie)

 

Jacq. Smeets heeft reeds gezorgd voor een "spuitplaat" van het profiel  voor dat raamrubber en de firma Vizo- Technirub te Zeewolde heeft het op bestelling keurig geleverd.

Bij een eerste aanblik - in moet het toch ff zeggen - van het profiel  had ik toch echt bedenkingen, want het originele profiel zag er heel  anders uit.

Doch die twijfel kon pas worden wegggenomen, nadat het oude rubber  verwijderd was en het nieuwe geplaatst: een  GEWELDIG rubber, wat de  ramen en de afsluiting alleen maar ten goede komen ! APPLAUS voor die  het bedacht heeft.

Nu het verslag van het verwijderen en het plaatsen in telegramstijl:

 

  1. eerst de regengoot met de bekleding losschroeven (evt. kit proberen te verwijderen)
     

  2. het raam aan de scharnierzijde losschroeven en zorgen dat het gefixeerd blijft  met HULP !( indien gekit....met een scherp mes

  3. lossnijden - zorgen dat het allemaal recht blijft !) met HULP het raam van de caravan tillen
     

  4. het oude rubber domweg uit het alu-profiel trekken ( want een poging wagen de scharnierende kant los te maken = na 40 jaar een.
    FOUTE optie: dat deel dus compleet laten zitten !)
     

    het nieuwe rubber dan in de gleuf van het alu-profiel drukken:

    eerst aan de binnenzijde wat scheef er voor zetten en dan met een niet scherp plat voorwerp aan de buitenzijde van het raam het profiel in de gleuf drukken........en oefening baart kunst !
     

  5. aan de caravan 't polyester onder het scharnier schoon schuren en ongerechtigheden schoon en vlak maken ( valt ook mee) de schroefgaten "vullen" met bv. vaseline........en dan de plaats van het alu scharnier met een reep kit klaarmaken voor montage met........alweer..............HULP ! de kit die ik ervoor gebruikt heb.......zwarte "BISON" poly-max.....dicht-elastisch ..lijmt....etc.

  6. met  HULP  de hele zaak weer op zijn plaats zetten en de schroeven gelijkmatig aandraaien ( als ze nog te gebruiken zijn – anders nieuwe aanschaffen evt. eem streep dikker (als dat kan) maar niet lange!
     

  7. de overtollige kit wegwerken ( zie gebruiksaanwijzing op de tube kit)
     

  8. dan de regengoot evt. met vernieuwde bekleding ( het dak evt. ook schoonmaken en schuren) weer plaatsen. Vaseline voor de gaatjes     van de schroeven Eerst weer - maar nu witte kit van RUBSON (schilderskit)  aanbrengen en dan weer gelijkmatig vastschroeven en de overtollige kit..................

  9. ..............en dan als laatste misschien weer een kleine  schildersbeurt op de plek des onheils.................

Later kwam een vervolg van tantes neef Theo

 

 Geachte Mostard liefhebbers,

 

 vandaag het achterste raamrubber vervangen: eigenlijk een fluitje van

 ....een paar cent..............

 

 dankzij de ervaring , die ik aan de voorkant heb opgedaan.

 

 was daar aan de voorkant in eerste instantie het devies..........

 HELE raam uit de caravan halen met alle tegenvallers erbij............

 nu ging dat ff anders.

 Maar eerst terug naar de gebruiksaanwijzing van het voorste raam.

 Was het raam ( los) voorzien van het nieuwe rubber en weer met goede

 kit en HULP op zijn plaats geschroefd.........moest daarna de

 regengoot

 - met daaronder ( in ons geval) een pvc flap - gemonteerd worden.

 Maar bij het verwijderen van die goot ( in '87) ooit eraf vanwege die

 nieuwe pvc-flap en kit...........werd die aardig verbogen !

 En omdat dan weer - na goed verwijderen van de oude kit op de

 goot/flap en de caravan - weer netjes op zijn plaats te krijgen: een

 nare klus ! !

 Dus..............bij het achterste raam niks demonteren !

 Het oude rubber verwijderen bij de grootst mogelijk raam - uitzwaai en

 dan het nieuwe rubber erin drukken en duwen en met een beetje inzicht

 in de "loop" van het profiel aan de uiteinden - je moet er een stukje

 van insnijden en verwijderen - is het dus eigenlijk heel goed te doen.

 Scheelt een vreselijke hoop werk..............

 Ik ben vandaag om twee uur begonnen en om vier uur was de klus

 geklaard.

 

 

Puntsgewijs:

 

1: nadat raam verwijderd was en rubber weer ingezet wordt er weer

     nieuwe kit aangebracht

  2: raam met scharnier weer vastschroeven ( gelijkmatig i.v.m.

    nieuwe   kit-laag

  3: kit aangestreken met water en afwasmiddel

  4: oude witte kit onder regengoot verwijderen (R)

  5: idem linkerzijde

  6: polyester schoon geschuurd voor nieuwe witte kit

  7: laatste stukje........

  8: idem + rest oude oude overschilderbare

  9: nieuwe overschilderbare kit ( wit) weer aanbrengen

 10: goot weer vastgeschroefd en kit weer gladgestreken met water en

     afwasmiddel ( + teveel aan kit weggehaald) 

 11: rubber uit achterraam verwijderd met het raam in de hoogst uit-

     gezette stand. Nieuw rubber "schuin naar binnen" in het profiel

     drukken en dan met een fijne(niet scherpe)schroevendraaier de

     andere kant van het rubber in het profiel drukken.

     Het oude rubber als voorbeeld gebruikt i.v.m. het begin ( aan de

     scharnierzijde).

 12: Idem.........en dan uiteindelijk aan de andere kant de juiste

     maat afsnijden, op maat maken aan deze kant met het oude rubber-

     uiteinde als voorbeeld en ................klaar = kees !

 

 

 

T.Ernst, handelaar in 2e hands wasmachines en - onderdelen.....

 Email: tca.ernst@wanadoo.nl

tel.nummer 0320-258722 ( 9.00-18.00uur)