Terug naar vorig menu KENTEKEN perikelen

Via Harry van der Stoch ontving ik het volgende op 26 juni 2003:

Als je het gelezen hebt HIER klikken


Na 1 september 2003 alleen nog kenteken na een keuring

Eigenaren van aanhangwagens, caravans en opleggers hebben nog 2 maanden de tijd om een eigen kenteken aan te vragen. Na 1 september 2003 kunnen aanhangwagens, caravans en opleggers die beladen meer mogen wegen dan 750 kg alleen met een eigen kentekenbewijs én eigen kentekenplaat de openbare weg op. Vanaf september is alleen na een keuring een kenteken te krijgen.

Sinds september 2002, de start van de omwisselperiode, zijn al 470.000 nieuwe kentekenbewijzen aangevraagd. In totaal zullen naar schatting 740.000 kentekenbewijzen voor aanhangwagens, caravans en opleggers aangevraagd worden. De RDW verwacht deze zomer nog 270.000 aanvragen administratief te behandelen.

Tot 1 september 2003 kunnen eigenaren/houders van aanhangwagens, caravans en opleggers op het postkantoor een aanvraag voor een kentekenbewijs doen. Daarvoor moet de eigenaar het registratiebewijs van zijn aanhangwagen of oplegger en zijn rijbewijs tonen. De kosten van een aanvraag zijn 15 euro.

Na 1 september 2003 is deze administratieve procedure niet meer mogelijk. Daarna is alleen na een keuring een kenteken te krijgen. Zo'n keuring is tijdrovend. Bovendien voldoen niet alle aanhangwagens aan de toelatingscriteria. De prijs van de keuring is afhankelijk van het type aanhangwagen en begint bij 110 euro.

Vóór de zomervakantie

De RDW adviseert iedereen om voor de zomervakantie een kentekenbewijs aan te vragen. "Je kunt het beter maar snel geregeld hebben", zegt Johan Hakkenberg, algemeen directeur van de RDW. "Bij een goede aanvraag stuurt de RDW binnen drie weken het kentekenbewijs op. Dan kan de eigenaar van de aanhangwagen of caravan met een gerust hart op vakantie. Als er haken en ogen aan de aanvraag zitten, kan de afwikkeling enige tijd in beslag nemen. Als de aanvraag op tijd ingediend wordt, heeft de aanvrager in ieder geval voor 1 september het kenteken in huis."

De kentekenregistratie is verplicht voor alle aanhangwagens en opleggers met een maximaal beladen massa van meer dan 750 kg. Daaronder vallen niet alleen caravans, maar ook paardentrailers, boottrailers, markt(verkoop)wagens, speciaalwagens, autotransporters en geremde boedelbakken. Hakkenberg: "Niet voor niets is onze slogan: 'Wat er ook aan de haak hangt, boven de 750 kg een eigen kenteken.'

Kentekenplaat

Een eigen kentekenbewijs betekent ook een eigen kentekenplaat met eigen kentekennummer. Op dit moment voeren aanhangwagens en opleggers het kenteken van het trekkende voertuig. Per 1 september 2003 moeten alle aanhangwagens een eigen kentekennummer voeren. De nieuwe kentekenplaat ziet er hetzelfde uit als die van auto’s: zwarte letters op een gele achtergrond en aan de linkerkant een blauwe zijbalk met de letters NL onder het Europese embleem.

Aanhangwagens die beladen minder dan 751 kg mogen wegen, krijgen ook te maken met aangepaste wetgeving. Vanaf 1 september 2003 moeten deze voertuigen een witte kentekenplaat voeren met het kenteken van het trekkend voertuig. Dit geldt ook voor objecten die het zicht op de kentekenplaat belemmeren, zoals fietsendragers. Voor deze lichte aanhangwagens kent de Nederlandse wetgeving geen registratie.

Internationale regelgeving

De eigen kentekening en registratie van aanhangwagens is een gevolg van internationale afspraken in het zogenoemde Verdrag van Wenen (1968). Daarin is afgesproken dat alle voertuigen een zelfstandig kenteken krijgen. Met de kentekenregistratie worden naast de technische gegevens van de aanhangwagen nu ook de persoonsgegevens van de eigenaar/houder geregistreerd.

Nederland is een van de laatste landen waar het eigen kenteken voor aanhangwagens wordt ingevoerd. Verkeersveiligheid, het opsporen van gestolen aanhangwagens, het voorkomen van fraude en een beter zicht op aansprakelijkheid hebben bij de overwegingen een rol gespeeld.

Meer informatie

Eigenaren van aanhangwagens kunnen voor meer informatie terecht op de internetpagina van de RDW, www.rdw.nl  Op een apart gedeelte worden alle details van de verplichte kentekenregistratie uitgelegd. Bij het postkantoor en ANWB-verkooppunten is de brochure 'Wat er ook aan de haak hangt…' te verkrijgen. Telefonisch is informatie beschikbaar via de Klantenservice van de RDW, telefoon 0900 07 39 (€ 0,10 p/m).

Twee verslagen van twee eigenaren:


Hoi H,

Wij hebben onze constructam comet 5 ook laten keuren op 21 augustus. Die afspraak stond er al, dus die hebben door laten gaan. Inderdaad, gecontroleerd op de punten die je noemde, gelukkig was het chassisnummer na wat verf afkrabben weer leesbaar.

En ook hier een fikse rekening: 262 euro keuring (waarvan maar 85 euro APK, de rest 'conversiekosten'...) 10 euro voor het wegen en uiteindelijk ook 12,50 voor een blauwe kentekenplaat... Dus ook hier bijna 300 euro voor die

keuring, en dan ben je nog niet eens op vakantie geweest... Maar goed, hij is gekeurd, heeft zijn platen. En nu? Moeten we nu gaan wachten totdat de RDW bedenkt dat alle aanhangers/caravans wegenbelasting moeten gaan betalen.
Ze zijn nu geregistreerd he......???

Groetjes en voor volgend jaar, veel campeer plezier met je gekeurde caravan.
A. G.

 


Beste R,

De keuring bestond uit het cotroleren van de verlichting achter, remmentest plus chassi nummer, het chassinummer was wel te zien maar niet duidelijk. Dus moest het zelfde nummer er opnieuw ingeslagen worden.
De caravan was gelukkig goed gekeurd ik blij.
Maar de pret werd ruw verstoord toen ik de rekening kreeg.

Keuring kosten: 262 euro
Inslaan nummer: 53 euro
Totaal 315 euro

Naar veel protest van mij moest ik toch betalen anders GEEN KENTEKENPLAAT Ik ga het nog wel uit zoeken of ik er nog wat aan kan doen.

Ik hoop dat jij en de andere leden hier wat aan hebben
Groetjes H. t. H.